Α/Α Π ε ρ ι ε χ ό μ ε ν α
Σελ.
1. Χαιρετισμός από την Επιθεωρήτρια
του Σχολείου κ. Ειρήνη Καρατζιά 2
2. Χαιρετισμός από τον Πρόεδρο της Σχολικής Εφορείας κ. Άρη Κωνσταντίνου 3
3. Χαιρετισμός από τον Πρόεδρο
του Συνδέσμου Γονέων κ. Πέτρο Πέτρου 4
4. Θετικές – Αρνητικές Συνέπειες
από την Τήρηση - Παράβαση του Κώδικα Συμπεριφοράς των παιδιών (Πρόλογος) 5-6
5. Τήρηση – Παράβαση του Κώδικα Συμπεριφοράς στο Σχολείο.
Θετικές- Αρνητικές Συνέπειες 7-10
6. Τήρηση - Παράβαση κανονισμών
από τα παιδιά στο σπίτι.
Θετικές-Αρνητικές Συνέπειες 11-12
7. Πρακτικές αποτελεσματικής εφαρμογής
του Κώδικα Θετικών –Αρνητικών συνεπειών που προκύπτουν από την Τήρηση-Παράβαση του Κώδικα Καλής Συμπεριφοράς των παιδιών 13-15
ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΡΙΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Χαιρετίζω με ιδιαίτερη χαρά και ικανοποίηση την έκδοση του Κώδικα Συμπεριφοράς για τα παιδιά του Δημοτικού Σχολείου Αστρομερίτη, που γίνεται από το Σχολείο και από το Σύνδεσμο Γονέων.
Η κατάρτιση και η έκδοση του Κώδικα Συμπεριφοράς φανερώνουν την έγνοια που έχουν γονείς και δάσκαλοι για την ανάπτυξη των παιδιών τους όχι μόνο στο γνωσιολογικό τομέα αλλά και στο συναισθηματικό και ψυχοκινητικό.
Επιπρόσθετα, η από κοινού έκδοση δείχνει τη στενή και ειλικρινή συνεργασία που υπάρχει ανάμεσα στο σχολείο και στην οικογένεια. Η συνεργασία αυτή αποτελεί το θεμέλιο λίθο, πάνω στον οποίο κτίζεται το όλο οικοδόμημά της προσωπικότητας του παιδιού.
Η ισόρροπη και ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών, πνευματική, συναισθηματική και ψυχοκινητική, συμβάλλει στη δημιουργία ολοκληρωμένων πολιτών, έτοιμων και πρόθυμων να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις του μέλλοντος, όποια και αν είναι η πηγή προέλευσης τους.
Συγχαίρω το Σχολείο και το Σύνδεσμο Γονέων για την αξιέπαινη τους προσπάθεια και τους εύχομαι κάθε επιτυχία στο δύσκολο και επίμοχθο έργο τους.
Ειρήνη Καρατζιά
Επιθεωρήτρια του Σχολείου
ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΦΟΡΕΙΑΣ
Αγαπητοί γονείς,
Με ιδιαίτερη χαρά χαιρετίζω την έκδοση του εντύπου «Ενεργώ Σωστά – Κερδίζω Πολλά – Ανεβαίνω Ψηλά » του Δημοτικού Σχολείου, με θέμα τις θετικές και αρνητικές συνέπειες που προκύπτουν από την τήρηση – παράβαση τόσο των κανονισμών του Σχολείου όσο και των κανόνων συμπεριφοράς των παιδιών στο σπίτι.
Η έκδοση αυτή αποτελεί συλλογική προσπάθεια του διδακτικού προσωπικού του Σχολείου μας με το Σύνδεσμο Γονέων, που φανερώνει την έγνοια τους για τα παιδιά μας αλλά και το ζήλο που επιδεικνύουν για τη σωστή τους αγωγή.
Η συνεργασία σχολείου και οικογένειας, που αποτελούν τους βασικότερους παράγοντες διαπαιδαγώγησης των παιδιών, όσο στενότεροι και ειλικρινείς είναι τόσο μεγαλύτερα και καλύτερα θα είναι τα αποτελέσματα και οι επιτυχίες του σχολείου μας.
Η Σχολική Εφορεία θα είναι πάντα δίπλα στην προσπάθεια της Διευθύντριας και του Προσωπικού του σχολείου μας αλλά και στο Σύνδεσμο Γονέων για την πρόοδο και ευημερία των παιδιών μας.
Άρης Κωνσταντίνου
Πρόεδρος Σχολικής Εφορείας Αστρομερίτη
ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΓΟΝΕΩΝ
Αγαπητοί γονείς,
Σε συνέχεια του εντύπου Σχολικό Σύνταγμα το οποίο έχει εκδώσει το σχολείο μας τη σχολική χρονιά 2008-2009, συνεχίζουμε και φέτος σε συνεργασία με το Διδακτικό προσωπικό του σχολείου μας την έκδοση του εντύπου « Ενεργώ Σωστά – Κερδίζω Πολλά – Ανεβαίνω Ψηλά» που στόχο έχει να υλοποιήσει αυτό που κάθε γονιός επιθυμεί και που δεν παύει να είναι η σωστή διαπαιδαγώγηση των παιδιών μας , όχι μόνο στο σχολείο αλλά και στο σπίτι γιατί αυτά τα δύο είναι αλληλένδετα.
Για να πετύχουμε τούτο πρέπει να υπάρχει μία σωστή και ειλικρινής συνεργασία μεταξύ γονέων και δασκάλων. Εμείς ως γονιοί είμαστε πρόθυμοι να συνεργαστούμε μέσα σε σωστά πλαίσια για να πετύχει αυτή η συνεργασία, αφού πετυχαίνοντας, κερδισμένα θα είναι τα παιδιά μας, δίνοντας τους τα εφόδια για να γίνουν σωστοί άνθρωποι με ορθά ιδανικά και αξίες.
Πέτρος Πέτρου
Πρόεδρος Συνδέσμου Γονέων
ΘΕΤΙΚΕΣ – ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ
ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΗΡΗΣΗ – ΠΑΡΑΒΑΣΗ ΤΟΥ ΚΩΔΙΚΑ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ
ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
Πρόλογος
Είναι σε όλους μας γνωστό ότι η ενσυνείδητη πειθαρχία αποτελεί τη βασικότερη προϋπόθεση για την ενδεδειγμένη συμπεριφορά των παιδιών και γενικά για την προαγωγή του σχολικού έργου.
Η δική μας σχολική μονάδα, λαμβάνοντας υπόψη τα πλαίσια όπως καθορίζονται από το Υπουργείο Παιδείας και τις ιδιαιτερότητες του σχολείου, διαμόρφωσε κατά τη περσινή χρονιά Κώδικα Καλής Συμπεριφοράς των παιδιών, μέσα από μια συλλογική προσπάθεια δασκάλων, μαθητών, γονιών και κοινότητας. Ο κώδικας αυτός πήρε τη μορφή εντύπου με τον τίτλο «Σχολικό Σύνταγμα» και κοινοποιήθηκε σε όλους τους γονείς.
Στο ξεκίνημα της φετινής σχολικής χρονιάς το έντυπο αποτέλεσε αντικείμενο επαναφοράς, συζήτησης και κριτικής θεώρησης από το προσωπικό , τα παιδιά καθώς και τους γονείς κατά την πρώτη γενική συγκέντρωση δασκάλων – γονιών , μέσα στον Οκτώβριο. Κοινή διαπίστωση ήταν ότι κατά την περσινή χρονιά έγινε σταδιακά σημαντική πρόοδος στη συμπεριφορά των παιδιών, αλλά υπάρχουν ακόμα αρκετά περιθώρια βελτίωσης. Αποτέλεσμα ήταν η κοινή απόφαση ν΄ αναλυθεί περαιτέρω ο Κώδικας σε συγκεκριμένες πρακτικές αποτελεσματικής εφαρμογής του. Να υπάρχουν δηλαδή συνέπειες, θετικές ή αρνητικές οι οποίες θα προκύπτουν από την τήρηση ή παράβαση του Κώδικα από τα παιδιά, με ενίσχυση πάντοτε της θετικής συμπεριφοράς των παιδιών.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι και στο σπίτι τα παιδιά πρέπει να έχουν όρια, αποφασίστηκε να γίνει και από τους γονείς ένας κατάλογος από θετικές και αρνητικές συνέπειες, που θα είναι αποτέλεσμα εφαρμογής ή μη των κανονισμών από τα παιδιά στο σπίτι.
Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου μας, σε συνεργασία με το Κεντρικό Μαθητικό Συμβούλιο συζήτησαν και κατέληξαν σε ένα κατάλογο από πρακτικές που ήδη εφαρμόζονται καθημερινά στις τάξεις ή σχετίζονται με την υπόλοιπη σχολική κοινότητα ή κάποιες απευθύνονται και προς τους γονείς. Η προσπάθεια ολοκληρώθηκε με τις εισηγήσεις του Συνδέσμου Γονέων, αφού ζητήθηκαν, με σχετικό έντυπο, και οι απόψεις των υπόλοιπων γονιών.
Προσωπικό και Σύνδεσμος Γονέων αποφάσισαν όπως όλες οι εισηγήσεις και απόψεις αποτελέσουν το περιεχόμενο ενός νέου εντύπου, που θα εκδοθεί προς όλους τους γονείς, με τίτλο « Ενεργώ Σωστά-Κερδίζω Πολλά- Ανεβαίνω Ψηλά» .
Προτού όμως προχωρήσουμε στην τελική μορφή κι έκδοση του εντύπου κρίναμε αναγκαίο όπως ζητήσουμε και τη βοήθεια της επιθεωρήτριας του σχολείου μας κ. Ειρήνης Καρατζιά, η οποία με μεγάλη προθυμία μελέτησε όλες τις εισηγήσεις, μας έδωσε πολύτιμες συμβουλές για τροποποίηση κάποιων σημείων και γενικά συνέβαλε σημαντικά στη βελτίωση του Κώδικα.
Ευχαριστώ θερμά την κ. Καρατζιά για αυτή της τη βοήθεια αλλά και για τα καλά της λόγια με τα οποία χαιρετίζει την έκδοσή μας.
Για την έκδοση του εντύπου αυτού ευχαριστώ επίσης θερμά:
• Τον Πρόεδρο της σχολικής Εφορείας κ. Άρη Κωνσταντίνου και τον Πρόεδρο του Συνδέσμου Γονέων κ. Πέτρο Πέτρου που ένθερμα στήριξαν τη συγγραφή του εντύπου με το δικό τους χαιρετισμό.
• Το Σύνδεσμο Γονέων και τους γονείς που συμμετείχαν στην όλη προσπάθεια με τις δικές του εισηγήσεις.
• Όλο το Διδακτικό Προσωπικό και το Κεντρικό Μαθητικό Συμβούλιο, που με τη δική τους συμμετοχή συνέβαλαν στην πραγματοποίηση της κοινής απόφασης με τους γονείς για ανάλυση του Κώδικα Συμπεριφοράς σε συγκεκριμένες πρακτικές αποτελεσματικής εφαρμογής του επιτυγχάνοντας έτσι τη βελτίωση της συμπεριφοράς των παιδιών μας εντός και εκτός του σχολείου.
Η διευθύντρια
Αφροδίτη Κυπριανού
ΤΗΡΗΣΗ – ΠΑΡΑΒΑΣΗ ΤΟΥ ΚΩΔΙΚΑ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
ΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥ ΚΩΔΙΚΑ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ
ΘΕΤΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ
Ως σχολική κοινότητα υποστηρίζουμε ότι πρέπει να δίνεται έμφαση στην παροχή θετικών κινήτρων οι οποίες οδηγούν σε καλύτερα και μονιμότερα αποτελέσματα στην εκδήλωση της επιθυμητής συμπεριφοράς των παιδιών, που είναι σύμφωνη με τον Κώδικα του Σχολείου, παρά η επιβολή κυρώσεων.
Πρακτικές που χρησιμοποιούνται στις τάξεις:
1. Έπαινος με αυτοκόλλητα ή αστεράκια, ή μικρά δώρα, κυρίως στις μικρές τάξεις
2. Επίδοση διπλώματος, μεταλλίου, βραβείου, όταν το παιδί επιτύχει το στόχο συμπεριφοράς ή τον γνωσιολογικό στόχο του.
3. Επιλογή κάποιου παιδιού που έχει επιτύχει τους στόχους του ως προσώπου της εβδομάδας. Ανάλογα με την ηλικία των παιδιών αυτή η δραστηριότητα μπορεί να πάρει διάφορες μορφές. Μπορούν τα παιδιά που επιλέγονται να παίρνουν στο σπίτι τους σχετικό δίπλωμα ή στους πιο μικρούς επιτραπέζιο παιχνίδι ή μπουλουκάκι το οποίο χρησιμοποιούν το Σαββατοκύριακο και το επιστρέφουν τη Δευτέρα.
4. Επίδοση επαίνου με αυτοκόλλητο ήρωα ή παράσημο στην ομάδα τους.
5. Χρήση «Στοχόδεντρου», παραστατική απεικόνιση της σταδιακής επίτευξης στόχων. Αναρτάται στην τάξη ένα δέντρο πάνω στο οποίο κρεμάζονται οι στόχοι του κάθε παιδιού. Ανάλογα με το πόσο έχει πετύχει το κάθε παιδί τους στόχους του τους ανεβάζουμε σε πιο ψηλό κλαδί. Οι στόχοι μπορούν να είναι είτε γνωσιολογικοί είτε συμπεριφοράς.
6. Προσθήκη βαθμών και προσφορά κυπέλλου ή παρασήμου σε ατομικό ή ομαδικό επίπεδο για καλή συμπεριφορά, προθυμία, συνεργασία, εργατικότητα, επίδοση. ( οι βαθμοί αυξομειώνονται ανάλογα με τη συμπεριφορά των παιδιών)
7. Ανάθεση υπευθυνοτήτων ή σημαντικών ρόλων στην τάξη στα παιδιά που έχουν πετύχει τους στόχους τους (π.χ. αρχηγοί ομάδας, υπεύθυνοι βιβλιοθήκης, κτλ).
Πρακτικές που χρησιμοποιούνται στις τάξεις και σχετίζονται με την υπόλοιπη σχολική κοινότητα ή απευθύνονται και στους γονείς :
8. Έπαινος ή χειροκρότημα του παιδιού που έχει πετύχει κάτι, ενώπιον της τάξης του ή άλλης τάξης και δασκάλων ή ακόμα και στη συγκέντρωση όλου του σχολείου.
9. Ανάρτηση των εργασιών στις οποίες έχει σημειωθεί πρόοδος στην πινακίδα της τάξης ή του σχολείου, ή παρουσίαση τους σε συγκέντρωση ή και η έκδοσή τους σε έντυπο του σχολείου.
10. Υπογραφή ωραίων εργασιών από τη διευθύντρια ή από άλλους δασκάλους .
11. Γραπτός έπαινος στο τετράδιο ή στο Φάκελο Επικοινωνίας ώστε να το δουν και οι γονείς (υπογράφουν).
12. Προσθήκη βαθμών καλής συμπεριφοράς σε ειδική κάρτα ή τετράδιο και αποστολή συγχαρητήριας επιστολής στους γονείς.
13. Μικρός περίπατος στην κοινότητα.
14. Επίσκεψη στην Προδημοτική και απασχόληση στα παιχνίδια της (οι μικρές τάξεις).
15. Συμμετοχή στα παιγνίδια του διαλείμματος (ποδόσφαιρο, καλαθόσφαιρα, στόχοι, βασιλέας) ή παροχή περισσότερου χρόνου για παιχνίδι.
16. Ανάθεση σημαντικών υπευθυνοτήτων ή ρόλων στα παιδιά που τηρούν τους κανονισμούς (π.χ. υπεύθυνοι Παιδονομίας, Ασφάλειας, Υγείας, Πρώτων Βοηθειών, Σχολικών Εκδηλώσεων, Φιλοξενίας, κύριος ρόλος σε γιορτές, συμμετοχή στην έπαρση της σημαίας, ή στο άγημα σε περιπτώσεις παρέλασης κτλ)
ΠΑΡΑΒΑΣΗ ΤΟΥ ΚΩΔΙΚΑ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ
ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ:
Πειθαρχικά μέτρα που θα εφαρμοστούν εάν όλα τα μέτρα και μέσα που στηρίζονται στην παιδαγωγική πειθώ, στις συμβουλές και στην παροχή θετικών κινήτρων έχουν εξαντληθεί:
1. Παρατήρηση
2. Επίπληξη ιδιαιτέρως.
3. Παραπομπή στη διεύθυνση του σχολείου.
4. Ενημέρωση γονιών:
με προσωπική επαφή
τηλεφωνική ενημέρωση
μέσω επιστολής όπου θα γίνεται περιγραφή του παραπτώματος και την οποία θα υπογράφουν.
5. Επίπληξη ενώπιον του κηδεμόνα, συμφωνία / υπόσχεση για να μην επαναληφθεί το παράπτωμα.
6. Υπογραφή προσωπικού συμβολαίου μεταξύ μαθητή και δασκάλου ή μαθητή και διευθύντριας – πιθανόν και με την παρουσία του γονιού.
7. Χρέωση μονάδων για ανάρμοστη συμπεριφορά στο τετράδιο επικοινωνίας εφόσον ο μαθητής δεν τηρεί τη γραπτή του υπόσχεση. Οι μονάδες θα αυξομειώνονται ανάλογα με τη συμπεριφορά.
8. Προσωρινή στέρηση ευχάριστων δραστηριοτήτων εντός και εκτός της τάξης. (π.χ. δραματοποίηση στην τάξη, συμμετοχή σε παιχνίδια της τάξης ή του διαλείμματος ή του Ηλεκτρονικού Υπολογιστή κ.ά.)
9. Προσωρινή στέρηση των υπευθυνοτήτων του εντός και εκτός της τάξης (Συμβούλιο τάξης, καθήκοντα στο Κ.Μ.Σ., συμμετοχή στις διάφορες επιτροπές του σχολείου, Ασφάλειας ,Παιδονομίας, Πρώτων Βοηθειών κτλ)
10. Υποχρεωτική προσφορά κοινωνικής εργασίας μέσα στα πλαίσια των δραστηριοτήτων που αναλαμβάνουν τα παιδιά (π.χ. καθαριότητα εντός και εκτός τάξης στο σχολικό χώρο, πότισμα λουλουδιών κ. ά)
11. Αποκατάσταση ή αποζημίωση για καταστροφή σχολικής περιουσίας.
12. Στέρηση συμμετοχής σε ενδοσχολική δραστηριότητα και αθλοπαιδιές για μια μόνο περίοδο, από μια μέχρι τριάντα συνεχόμενες μέρες στο ίδιο σχολικό έτος.
13. Επιλογή τιμωρίας από τον ίδιο το μαθητή αφού συζητηθεί με το δάσκαλο ή τη διευθύντρια.(Επιλέγει από τον προτεινόμενο κατάλογο ή εισηγείται ο ίδιος).
Στις πολύ σοβαρές περιπτώσεις παραπτωμάτων, τριμελής ομάδα εκπαιδευτικών (υπό την προεδρία της διευθύντριας) θα εξετάζει τα προβλήματα και θα ζητά τη βοήθεια του εκπαιδευτικού ψυχολόγου. Τα πορίσματα της ομάδας θα παρουσιάζονται στο διδασκαλικό σύλλογο ο οποίος μπορεί να αποφασίσει αλλαγή τμήματος των παιδιών που παραβαίνουν τους κανονισμούς ή να γίνει παραπομπή του παιδιού στο Επαρχιακό Γραφείο Παιδείας για περαιτέρω εξέταση. Ανάμεσα στα μέτρα που μπορούν να ληφθούν είναι και η τεκμηριωμένη εισήγηση του επιθεωρητή για αλλαγή σχολείου.
Όλα τα πιο πάνω έχουν διαμορφωθεί από την 9η συνεδρία προσωπικού (04/11/2009) συζήτηση με το Κ.Μ.Σ. του σχολείου μας καθώς και την Επιτροπή Πρόληψης και Αντιμετώπισης της Παραβατικότητας του Σχολείου.
Συγγραφή – Επιμέλεια Κειμένου
Θεοδώρα Παναγή ( Δασκάλα)
ΤΗΡΗΣΗ-ΠΑΡΑΒΑΣΗ ΚΑΝΟΝΙΣΜΩΝ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ
ΘΕΤΙΚΕΣ- ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ
ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΓΟΝΕΩΝ
Ως Σύνδεσμος Γονέων πιστεύουμε ότι και στο σπίτι είναι απαραίτητο, μαζί με τα παιδιά, να συμφωνηθεί ένας Κώδικας Κανόνων Καλής Συμπεριφοράς τον οποίο πρέπει να εφαρμόζουν τα παιδιά ώστε να εκδηλώσουν επιθυμητή συμπεριφορά.
Υποστηρίζουμε ότι πρέπει περισσότερο να ενισχύουμε τη θετική συμπεριφορά των παιδιών μας και να τα ανταμείβουμε για τις σωστές τους πράξεις. Όμως και σε περίπτωση παραβατικής συμπεριφοράς τους στο σπίτι οπωσδήποτε πρέπει να εφαρμόζονται κάποια πειθαρχικά μέτρα. Σκοπός μας δεν είναι να πληγώσουμε τα παιδιά μας αλλά να τα βοηθήσουμε να αντιληφθούν τις συνέπειες που μπορούσε να επιφέρει η δική τους απρεπής συμπεριφορά και να βελτιωθούν στο μέλλον.
Σας παραθέτουμε λοιπόν ένα κατάλογο με θετικές και αρνητικές συνέπειες για τα παιδιά, ο οποίος έχει καταρτιστεί από το Σύνδεσμο Γονέων του Σχολείου, αφού προηγουμένως ζητήθηκαν και οι απόψεις των υπόλοιπων γονιών. Πρόθεσή μας δεν είναι να επιβάλουμε στους γονείς τρόπους αντιμετώπισης της συμπεριφοράς των παιδιών τους, αλλά να εισηγηθούμε τρόπους τους οποίους ο κάθε γονιός μπορεί να εφαρμόσει για να ενθαρρύνει τα παιδιά του ώστε να ενεργούν σωστά και υπεύθυνα στο σπίτι.
Κατάλογος Θετικών συνεπειών
1. Έπαινος με λόγια.
2. Συζήτηση και αναγνώριση της επιτυχίας .
3. Επίδοση μικρού δώρου(π.χ. γλυκό της αρεσκείας του, ένα βιβλίο).
4. Αγορά ενός παιχνιδιού το οποίο ζητά .
5. Μετάβαση στο γήπεδο και παρακολούθηση ενός ποδοσφαιρικού αγώνα.
6. Ένας μικρός περίπατος μαζί με το/τους γονιό/είς στην κοινότητα.
7. Να παίξει το αγαπημένο του παιγνίδι περισσότερο χρόνο.
8. Να παρακολουθήσει (πάντα με μέτρο) περισσότερο χρόνο τηλεόραση.
9. Να κερδίσει περισσότερο χρόνο στον Ηλεκτρονικό Υπολογιστή.
10. Να θέσουμε στόχους σε εβδομαδιαία βάση για τήρηση των κανονισμών της οικογένειας και να δοθεί επιβράβευση με μία εκδρομή στο βουνό ή κάπου αλλού που αρέσει στο παιδί.
11. Επιβράβευση με μία επιπλέων επίσκεψη σε φίλους του/της.
Κατάλογος Αρνητικών συνεπειών
1. Έκφραση της απαρέσκειάς μας για την ανάρμοστη συμπεριφορά του παιδιού.
2. Παρατήρηση.
3. Συζήτηση με το παιδί κι εξεύρεση τρόπων αντιμετώπισης του προβλήματος το οποίο δημιουργήθηκε από την ανάρμοστη συμπεριφορά του (π.χ. αποκατάσταση ζημιάς με δικά του χρήματα, συγύρισμα του δωματίου του, των παιχνιδιών του κ.ά,σε περίπτωση που το πρόβλημα παρουσιάστηκε λόγω της έκρηξης θυμού του).
4. Να στερηθεί την παρακολούθηση αγαπημένων του προγραμμάτων από την τηλεόραση.
5. Να στερηθεί τη χρήση του Ηλεκτρονικού Υπολογιστή (για καθορισμένο χρόνο).
6. Να στερηθεί μια αγαπημένη του δραστηριότητα.
7. Να μην του αγοράσουμε ένα παιχνίδι που έχει ζητήσει.
8. Να του μειώσουμε το χρόνο για παιχνίδι.
9. Να του στερήσουμε μία επίσκεψη σε φίλους.
10. Να του στερήσουμε μία εκδρομή που έχει προγραμματισθεί και μαζί του.
Τα πιο πάνω, τόσο η επιβράβευση όσο και οι αρνητικές συνέπειες πρέπει να γίνονται πάντοτε συντονισμένα και με μέτρο από όλους όσους έχουν επιρροή στα παιδιά (γονείς, γιαγιάδες, παππούδες, θείες) .
Ας συνειδητοποιήσουμε ως γονιοί ότι με το να δουλεύουμε καθημερινά, για να παρέχουμε στα παιδιά μας όλα τα υλικά αγαθά και να μην τους αφιερώνουμε ποιοτικό χρόνο, τους στερούμε το πιο σημαντικό αγαθό, την αγάπη και την καθημερινή επικοινωνία μαζί τους, που αυτό αναμφίβολα θα οδηγήσει στην υγιή ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους.
Πρακτικές αποτελεσματικής εφαρμογής του Κώδικα Θετικών-Αρνητικών συνεπειών που προκύπτουν από την τήρηση ή παράβαση του Κώδικα Συμπεριφοράς από τα παιδιά
Η εφαρμογή του Κώδικα Αμοιβών και Ποινών από το σχολείο είναι απαραίτητη στη θεμελίωση της εύρυθμης λειτουργίας του σχολείου και θα βοηθήσει στη μελλοντική ευνομία και συμμόρφωση προς τους νόμους και το επίπεδο της πολιτείας από τους μελλοντικούς πολίτες.
Ο Κώδικας Συμπεριφοράς γίνεται για να μπορούμε να θέσουμε κάποια κοινωνικά αποδεκτά πλαίσια στα παιδιά μας. Σκοπό έχει την ομαλή λειτουργία όχι μόνο του σχολείου σήμερα αλλά και σε κατοπινά στάδια, στο Γυμνάσιο, στο Λύκειο και αργότερα στην κοινωνία. Ο Κώδικας Συμπεριφοράς λοιπόν δεν είναι αυτοσκοπός, είναι το μέσο για μια αυριανή υγιή συναισθηματική ζωή, μια ομαλή ένταξη στην κοινωνία.
Σκοπός μας είναι να ευαισθητοποιήσουμε τα παιδιά μας σε κάποιες συμπεριφορές, να τα βοηθήσουμε ν’ αναγνωρίζουν τις «κοινωνικά ορθές» και να αποφεύγουν τις «κοινωνικά λανθασμένες» έτσι ώστε στο μέλλον να μπορούν εύκολα να ενταχθούν στην κοινωνία.
Σκοπός δεν είναι η τιμωρία. Αμοιβές και συνέπειες αποτελούν το μέσο προς επίτευξη των στόχων. Για τη σωστή λοιπόν κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών οφείλουμε να χρησιμοποιούμε κυρίως τις αμοιβές (την ενθάρρυνση, την εκδήλωση αγάπης και ευχαρίστησης, την ψυχολογική στήριξη, τη συχνή ανατροφοδότηση, τον έπαινο/ επιβράβευση ατομικά και δημόσια κτλ) στο σχολείο αλλά και στο σπίτι. Έτσι θα στηρίξουμε τα παιδιά μας σε όλες τις βαθμίδες της ανάπτυξής τους. Στόχος η ισορροπημένη ανάπτυξη τους και η αποφυγή της εκδήλωσης ανεπιθύμητων αντικοινωνικών συμπεριφορών, που κάποτε μπορεί να αγγίξουν τα όρια των ψυχολογικών προβλημάτων, τα οποία δύσκολα και επίπονα μπορούν να επιλυθούν ή να θεραπευτούν.
Τα μέτρα αυτά είναι βέβαια ενδεικτικά. Είναι προτάσεις που δίνονται από επιστήμονες μετά από ενδελεχείς έρευνες και μελέτες, είναι βγαλμένα και από την πείρα των εκπαιδευτικών μέσα στα σχολεία, αλλά και των γονιών. Εναπόκειται σε μας που είμαστε δάσκαλοι και σε μας που είμαστε γονείς να τα εφαρμόσουμε σωστά και προσεγμένα. Θα λέγαμε πως σπουδαίο ρόλο παίζει σ’ αυτές τις περιπτώσεις το «ΠΩΣ», δηλαδή ο τρόπος που εφαρμόζουμε, παρά το «ΤΙ», δηλαδή το τυπικό όνομα των μέτρων που αναφέρονται. Έχει σημασία δηλαδή να μην είμαστε εκδικητικοί με τα παιδιά μας, να εφαρμόζουμε τα πάντα με γνώμονα την αγάπη και φροντίδα και το ενδιαφέρον μας γι’ αυτά. Κι αυτό πρέπει να το γνωρίζουν τα παιδιά, όχι απαραίτητα γιατί εμείς τους το λέμε, αλλά γιατί η συμπεριφορά μας θα τους το δείχνει, γιατί θα το αισθάνονται ανά πάσα στιγμή…
Παρακάτω παραθέτουμε κάποια σημεία / τρόπους / τεχνικές που εμείς οι γονείς και οι δάσκαλοι πρέπει να χρησιμοποιούμε προκειμένου να πετύχουμε τους πιο πάνω στόχους:
• Χρησιμοποιούμε αμοιβές και ποινές για να βελτιώσουμε τη συμπεριφορά των παιδιών
• Οι αμοιβές και οι έπαινοι πρέπει να δίνονται με μέτρο στην κατάλληλη στιγμή, για να μη χάνουν την αξία τους.
• Οι ποινές να είναι άμεσες (στο χρόνο που γίνεται μια πράξη) και να μη μεσολαβεί μεγάλο χρονικό διάστημα μεταξύ του παραπτώματος και της τιμωρίας.
• Οι επιβραβεύσεις πρέπει επίσης να είναι άμεσες για να είναι αποτελεσματικές. Έτσι αμείβουμε αμέσως μετά την εκδήλωση της συμπεριφοράς που θέλουμε να ενισχυθεί.
• Οι τιμωρίες καλό είναι να είναι ανάλογες με το παράπτωμα του παιδιού και να λαμβάνεται υπόψη η σοβαρότητα αλλά και η συχνότητά του (π.χ. αν ένα παιδί δεν έχει ξανακάνει κάποιο «παράπτωμα», δεν μπορούμε να του επιβάλλουμε αυστηρές ποινές).
• Οι ποινές μας δεν πρέπει να διαρκούν για μεγάλο χρονικό διάστημα, γιατί εν τω μεταξύ μπορεί να προκύψουν άλλα επακόλουθα, που πιθανόν να χειροτερέψουν την κατάσταση αντί να διορθώσουν το πρόβλημα.
• Πολύ σημαντικό είναι να αντιμετωπίζουμε όλοι με τον ίδιο τρόπο τις συμπεριφορές των παιδιών, δηλαδή να υπάρχει μια κοινή πολιτική οικογένειας και σχολείου, όπως και η ίδια πολιτική ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας. Αν ο ένας θυμώνει πολύ και την ίδια ώρα ο άλλος χαϊδεύει το παιδί ή το κανακεύει, τότε η τιμωρία δεν θα έχει καμιά επίδραση σ’ αυτό. Ή αν για την ίδια συμπεριφορά στο σχολείο γίνεται επίπληξη στο μαθητή και στο σπίτι δέχεται σωματική τιμωρία, ή αντίθετα οι γονείς βρίσκουν πως το παιδί τους δεν έπρεπε να δεχτεί την επίπληξη και το αναφέρουν μπροστά στο παιδί τους, τότε δεν θα έχουμε καμιά βελτίωση της κατάστασης, μπορεί να έχουμε και τα αντίθετα αποτελέσματα.
• Επιβραβεύουμε ή επιπλήττουμε τις συμπεριφορές των παιδιών. Ονομάζουμε τη συμπεριφορά του παιδιού κάθε φορά για να γίνεται σαφές τι είναι αυτό που κακίζουμε ή που επαινούμε.
• Επιβραβεύουμε μόνο τις συμπεριφορές που θέλουμε να αυξηθούν σε συχνότητα (π.χ. αν ένα παιδί κάνει κάτι για να γελάσουμε και που αρχικά μας φαίνεται αστείο και γελούμε, αν συνεχίσουμε να επιβραβεύουμε τη συμπεριφορά με αυτό τον τρόπο, έστω κι αν καταλάβουμε κι αν εξηγήσουμε πως αυτό είναι λάθος, το παιδί θα το επαναλάβει γιατί του έχουμε δώσει το μήνυμα πως «δεν είναι και τίποτα, αστείο είναι, μας διασκεδάζεις».
• Είμαστε πάντα σταθεροί στις θέσεις μας, και παρέχουμε πάντα τις υποσχόμενες ανταμοιβές όταν το παιδί επιτυγχάνει κάποιους στόχους. Αν αποτύχουμε να είμαστε συνεπείς τότε θα προκαλέσουμε αρνητικά συναισθήματα όπως η απογοήτευση και ο θυμός, αφού το παιδί θα νομίσει πως ο γονιός προσπαθεί να το ξεγελάσει ή να το εξαπατήσει. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε περαιτέρω άρνηση και παραίτηση από τις προσπάθειες για βελτίωση.
• Δίνουμε περισσότερη σημασία στα θετικά στοιχεία που παρουσιάζουν τα παιδιά μας και τα επαινούμε με διάφορους τρόπους, παρά στα αρνητικά.
ΕΠΙΒΡΑΒΕΥΣΗ
Με την επιβράβευση εννοούμε τη δεξιότητα κατά την οποία ο γονιός ή ο εκπαιδευτικός βεβαιώνει το παιδί ότι εγκρίνει αυτό που κάνει. Με αυτό τον τρόπο αυξάνονται οι πιθανότητες για επανάληψη από μέρους των παιδιών των επιθυμητών συμπεριφορών
Μερικά παραδείγματα επιβράβευσης:
• «Είμαι τόσο περήφανη που κατάφερες σήμερα να ….»
• «Αυτή η επιτυχία σου αξίζει δυο φιλιά και μια μεγάλη αγκαλιά.»
• Συζήτηση μπροστά σε τρίτους – αναφέρει ο γονιός / δάσκαλος : «Σήμερα ο … κατάφερε να τελειώσει όλες του τις εργασίες σε χρόνο ρεκόρ…μόνο σε .. λεπτά. Είναι και ο πρώτος!!!»
• «Κατάλαβα πως ήταν πολύ δύσκολο για σένα να συγκρατήσεις το θυμό σου, αλλά μπράβο τα κατάφερες. Έχεις πολύ δύναμη μέσα σου και ό,τι θέλεις μπορείς να το πετύχεις.»
• Με ενθουσιασμό: «Μπράαααβο! Είμαι περήφανος που ξεπέρασες τον εγωισμό σου σήμερα και κατάφερες να πετύχεις όλα αυτά / μην τσακωθείς / να κάνεις αυτό που έπρεπε…»
• «Η δασκάλα σου μου είπε πως έγινες πολύ καλό παιδί και συνεργάζεσαι με τους συμμαθητές σου χωρίς να ειρωνεύεσαι ή να κοροϊδεύεις. Δεν μπορείς να φανταστείς πόσο περήφανη με κάνεις. Να’ ξερες πόσο χαρούμενη είμαι!!!»
Έλενα Πασιαρδή
Β. Διευθύντρια
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου